Stealing Van Gogh (2018)

Alternatieve titel: Zo Steel Je een Van Gogh

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Julian Hendy

Documentaire over de diefstal van schilderijen van Vincent Van Gogh uit het Van Gogh Museum in 2002. Kunstcriticus Andrew Graham-Dixon onderzoekt waarom criminelen belang hebben bij het stelen van zulke beroemde en dus vrijwel onverkoopbare meesterwerken. Hierbij laat hij zien hoe de georganiseerde misdaad gebruikmaakt van gestolen kunst en hoe gestolen kunst kan worden teruggevonden. Hij reist door Europa en gaat in gesprek met kenners, de politie en aanklagers. Ook bezoekt hij Amsterdam voor een kleine reconstructie van de diefstal. De doeken werden in 2016 gevonden in Italië en zijn nu weer in het bezit van het museum.

Op Canvas TV op zondag 6/1/19 om 21.00 u

Kleine maar interessante en boeiende documentaire.
Naast wat weetjes over de gestolen doeken, uitvoerige uitleg over maffiapraktijken en verrassende verklaringen omtrent de opportuniteit van de heling van dergelijk gestolen waar.