Mou Hitotsu no Kyouiku - Ina Shogakkou Haru Gumi no Kiroku (1991)

Alternatieve titel: Lessons from a Calf

1 stem

Japan
Documentaire

geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Nakamura Chika, Makita Azusa en Laura

Op een Japanse basisschool houden ze er een aparte manier van lesgeven op na. In plaats van de normale vakken krijgt de hele klas een project toegewezen. Ze moeten een jaar lang zorgen voor een kalf. Aan de hand daarvan krijgen ze op praktische wijze te maken met zaken als natuurkunde en wiskunde. Daarnaast leren ze ook omgaan met moeilijke situaties, zoals het nieuwe kalfje dat doodgeboren wordt.

Eerste Koreeda.

Als het gaat om aleenstaand werk ten minste, hiervoor regisseerde hij ook nog een docuserie voor TV blijkbaar. Maar met dit klein docutje zette hij z'n carriere pas echt in gang. Wie echter hoopt dat er meteen al een scheut genialiteit zou doorschemeren kan zijn verwachtingen maar beter bijstellen.

Al is de aanpak van de docu wel al kenmerkend voor Koreeda. Observeren en momenten kiezen, eerder dan een narratief opdringen. We volgen een klasje op een niet-zo-typische school die als project een klaskalf nemen. Het verzorgen van het kalf dient als basis voor het vergaren van kennis. Er wordt berekend hoeveel het voer kost, er wordt een schuur gebouwd, er wordt onderzocht welk soort gras er best aangekocht wordt.

Het is allemaal redelijk basic, tot het opeens toch ook best ontwapenend blijkt te zijn. De kinderen maken er echt werk van, wanneer wat later een kalfje dood geboren wordt is iedereen ontdaan en wanneer ze afscheid moeten nemen van het kalf is dat duidelijk ook een leermomentje voor velen.

Het is mooi om zien hoe met sommige situaties zeer volwassen wordt omgegaan en dat de kinderen dit ook gewoon oppikken. In dat opzicht lijkt het een goeie manier van lesgeven, maar over de effectieve impact kom je uiteraard niks te weten.

Maar een goed begin van Koreeda, al zou het later nog veel en veel beter worden uiteraard.