Blaise Cendrars, comme un Roman (2017)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Jean-Michel Meurice

Blaise Cendrars werd in 1887 geboren als Frédéric-Louis Sauser in het Zwitserse Neuchâtel. Cendrars was al op jonge leeftijd een avonturier in hart en nieren: hij verliet op 15-jarige leeftijd het ouderlijke huis en reisde vervolgens de wereld rond. Zijn wereldreis vormde de inspiratiebron voor zijn eerste belangrijke werk: 'Prose du Transsibérien et de la Petite Jeanne de France'. Zijn ontluikende schrijverscarrière werd abrupt onderbroken toen de Eerste Wereldoorlog losbarstte, en hij als onderdeel van het Franse Vreemdelingenlegioen naar het front aan de Somme werd gestuurd.