Xicheng Tonghua (2017)

Alternatieve titels: The Mad King of Taipei | The Mad King of Taipei Town | 西城童話

1 stem

Taiwan

geregisseerd door Tien-Lun Yeh
met Andrew Chen, Franco Chiang en Tzu-Yen Chin

Tigger opent haar eigen winkeltje in Ximen, een drukke buurt in Taipei. Daar leert ze XimenKing kennen, een zonderlinge zwerver die de hele dag papier en flesjes verzamelt en weigert ooit nog een gebouw binnen te stappen. De twee kampen elk met hun eigen problemen en vinden troost bij elkaar, wat Tigger echter niet weet is dat XimenKing niet zomaar een zwerver is.

Lief filmpje.

Zoals iets teveel Taiwanese films tegenwoordig is het net wat te braaf en te poppy, maar da's ook meteen het enige wat ik kan aanmerken op deze Mad King of Taipei. Jammer genoeg weerhoudt het dit soort filmpjes er wel van om een bescheiden meesterwerkje te zijn.

Niet de eerste keer dat een buurt in Taipei een film toegekend krijgt. Yeh gaat echter niet voor een echt realistische aanpak en maakt er vooral een charmant en romantisch drama van met wat fantastische toetsjes links en rechts.

Het verhaal over een verkoopster en een zwerver is best lief, zeker gezien het drama dat er achter beide levens schuilt. Alles wordt mooi in beeld gebracht, lekker kleurrijk en voorzien van fijn camerawerk. Muziek is aan de poppy kant, maar wordt nooit echt vervelend.

Het is dat het drama nooit écht weet te raken. Die switch van luchtig naar geslaagd serieus zit jammer genoeg niet in deze film, maar Yeh zit er nu ook weer niet zover vanaf. Hij mag het zeker nog een keertje proberen, het zou mij niet verbazen moest het zomaar een keer lukken.