Mythos Gotthard - Pass der Pioniere (2018)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Verena Schönauer

Documentaire over de geschiedenis van het Gotthardmassief in de Zwitserse Alpen, dat in de loop der eeuwen een prominente rol heeft gespeeld in de Zwitserse geschiedenis. Een belangrijke handelsroute, militaire vesting tijdens de Tweede Wereldoorlog en middelpunt van het verzet tegen de Habsburgers... Het massief heeft ook talloze gedaanteverwisselingen ondergaan, met als een van de recentste veranderingen de opening in 2016 van de langste treintunnel ter wereld. Wetenschappers maken zich echter steeds meer zorgen om de impact van de opwarming van de aarde op het gebergte.