Road to Red (2016)

Verenigde Staten / Portugal
Thriller / Avontuur

geregisseerd door Tito da Costa
met Sean Gray, Chris Blasman en Renee Dorian

In de bergen van Sierra Nevada in Californië vindt een lokale sheriff de auto en de surfplank van Paul McGuinness, wereldkampioen skateboarden. Echter is er geen enkel spoor van hem te vinden. Geruchten doen direct de ronde dat de sporticoon een overdosis zou hebben genomen om zijn positie te kunnen behouden. Bij Pauls broer en manager Bruce McGuinness ontstaat de angst dat hij zijn broertje te veel onder druk zou hebben gezet. Vol schuldgevoel en schaamte gaat Bruce samen met vier van Pauls zijn beste vrienden op een roadtrip om zijn broer te eren. Maar al snel verandert het skateboardavontuur in een onheilspellende strijd, als zij tot de ontdekking komen wat er met Paul is gebeurd.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De poster, met die gast en zijn skateboard op een berg doodshoofden, lijkt weliswaar best tof en ook de tagline 'skate or die' doet vermoeden dat dit wel eens amusant kan worden, maar mijn gód, wat is dit een suffe zooi. De film wil hip zijn, dus de hoofdpersoon komt met zogenaamd diepzinnige voice-over teksten. Zo zegt hij uit het niets "The brighter the sunshine, the darker the night”. Dat slaat helemaal nergens op, maar het klinkt zo lekker diep. Vervolgens krijgen we jongeren die drugs dealen (in een montage die zo uit een jaren 90 film geknipt lijkt) en daar tussendoor zien we gasten op een skateboard of surfplank. We zien veel skateboarden en surfen. Maar dan ook echt hééél veel skateboarden en surfen.

Zonder gekheid, na een uur(!) vol shots met gasten die skateboarden en ouwehoeren rondom kampvuurtjes gaat de film eindelijk beginnen. De achterkant van de DVD noemt het een 'onheilspellende strijd', maar dat valt reuze mee. Sterker nog, het tweede uur blijft even saai, suf en vervelend als het eerste uur - alleen speelt het zich ditmaal in het donker en zie je dus lange tijd bijna niets. Road to Red is niet eng en nergens spannend, maar de speelduur van 120 minuten is wel zeer angstaanjagend. Want de film is zowel op technisch als inhoudelijk vlak niets meer dan een vakantiefilm van wat suffe skaters met te veel vrije tijd.

1 ster.