• 8.304.020 stemmen

Alternatieve titels: Your Face / 你的臉

Oorsprong: Taiwan

Geregisseerd door: Ming-liang Tsai

Met onder meer: Kang-sheng Lee en Ming-liang Tsai

IMDb beoordeling: 7,0 (233)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Ni De Lian

Tsai Ming-liangs laatste digitale experiment verandert menselijke gezichten in een onderwerp van dramatische intriges. Bestaand uit een serie shots van portretten van anonieme individuen worden de schoonheid en imperfectie van hun gezichten centraal gezet. Begeleid door Ryuichi Sakamoto's soundtrack staren, praten en slapen Tsai's gezichten en wordt iedere porie, rimpel en lijn geregistreerd.

image

Onderhond

Ach Tsai.

De laatste 10 jaar is Tsai op de dool, dat blijkt toch wel uit zijn films. Hij heeft het narratieve al een tijdje achter zich gelaten en is halve documaker geworden. Maar ook daarin weet hij eigenlijk niet zo goed wat te doen denk ik. Dus doet hij maar wat.

Your Face toont een 10-tal mensen, van heel dicht bij. Sommigen vertellen wat, anderen zitten minutenlang zwijgend voor de camera, een enkeling valt er zelf van in slaap. Wie thuis een gebrek aan snurkende mensen heeft kan gerust deze film opzetten.

Tsai hoopt allicht om de personen te ontdekken door ze zo opzichtig voor de camera te zetten, maar deze fake setup en het gebrek aan verdere opsmuk zorgen eerder voor wat ongemakkelijk geschuifel. Dit lijkt me meer iets voor een art gallery, niet iets wat je 75 minuten lang voor je TV consumeert.

avatar van John Milton

John Milton

Tips?

Onderhond

Goodbye Dragon Inn en What Time Is It There zijn geen verkeerde films om mee te starten denk ik. Ook The Hole en Wayward Cloud zijn de moeite, maar wat aparter vanwege de musical elementen.

avatar van John Milton

John Milton

What time is it there blijk ik laatst gezien te hebben, die vond ik zeker erg aardig. The Hole is de hoogst gewaardeerde hier op MM zie ik. Maar dat zegt niet dat ik hem als Tsai rookie gelijk helemaal op waarde kan schatten, natuurlijk.