New Voices in an Old Flower (2017)

1 stem

Ethiopië / Spanje / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Quino Piñero

De muziek uit Ethiopië die internationaal enige bekendheid verwierf, stamt uit de jaren vijftig tot en met de jaren tachtig van de vorige eeuw. Filmmaker en muziekproducer Quino Piñero raakte verslingerd aan deze muziek en besloot naar Ethiopië te verkassen om de muziekscene van dichtbij te kunnen onderzoeken. Hij ontdekte dat er ook nu nog een rijke muziekcultuur in de hoofdstad Addis Abeba bestaat, die (te) weinig aandacht krijgt. In deze documentaire laat hij muzikanten aan het woord en hij laat ze vooral ook spelen. Naast interviews zijn er veel beelden van studio-opnamen en sfeervolle liveoptredens – zowel van hedendaagse Ethiopische jazz, pop en reggae waar de traditie in doorklinkt, en meer op Amerikaanse leest geschoeide hiphop als frisse elektronische klanken. De film verkent niet alleen de muziekscene, maar ook de stad zelf: de krottenwijken, het levendige nachtleven en de kleurrijke inwoners.

avatar van Mr Thee
Een snelcursus Ethiopische muziek. Met onderwerpen als Astatke, de grote jazzmuzikant, Shashemene, de bakermat van de Rastafari’s, hiphop is Addis Ababa en elektronische muziek. Nergens staan we echt stil om goed te focussen. Dat maakt de docu een snelle trip langs talking heads en plekken. Goed genoeg als (eerste) kennismaking met de muziek van Ethiopië.
Gezien: www.iffrunleashed.com
Draaide ook op IFFR 2017