Mother's Balls (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Catherine van Campen
met Amber Vineyard

Amber Vineyard is de oprichter van het eerste ballroomhuis in Nederland. Daar zijn LGBTQ+­-performers vrij om zich op de dansvloer te uiten. In Amerika leerde Amber Vineyard zichzelf kennen op de dansvloer van ballroomhuizen, waar de LGBTQ+-­gemeenschap volledig wordt omarmd. Binnen de muren van de ballroom zijn zij veilig om zich te kleden, uiten en gedragen zoals ze willen. Zo fungeert de ballroomscene als een doorslaggevende emanciperende factor voor veel jongeren die zich elders gemarginaliseerd voelen. Eenmaal aangekomen in Rotterdam miste Vineyard zulke gelegenheden. Dit documentaire portret volgt haar, terwijl ze haar eigen huis opricht en als een matriarch van de ballroom een nieuwe generatie inspireert.