Hitsuji no Ki (2017)

Japan
Thriller

geregisseerd door Daihachi Yoshida
met Ryô Nishikido, Fumino Kimura en Kazuki Kitamura

Zes ex-gedetineerden worden na hun vrijlating naar het vissersplaatsje Uobuka gestuurd, waar ze de kans krijgen om met de nodige hulp weer in de samenleving te integreren. Slechts enkelen inwoners van het dorp weten van het geheime sociale experiment af, waaronder lokale beambte Tsukisue, die verantwoordelijk is voor het slagen van het project. Maar terwijl hij het zestal geleidelijk leert kennen wordt er een lijk ontdekt.

Fijne Yoshida.

Maar dat zijn nu toch al twee filmpjes die "maar" in de fijn categorie vallen, terwijl hij in het begin van zijn carriere toch wat specialere films wist te maken. Het gaat met andere woorden de verkeerde kant uit, gelukkig blijft de kwaliteit van Yoshida's werk wel meer dan voldoende.

Het plotje is misschien hier en daar wat makkelijk, maar gelukkig is de uitwerking dat niet. Er zijn nogal wat "ach, we gaan toch niet die kant op" momentjes die uiteindelijk ongegrond bleken, Yoshida weet dan ook de makkelijke valkuilen te vermijden.

Visueel is het solide maar niet echt opvallend, de soundtrack is dat wel. Eerder minimaal maar toch erg aanwezig en een belangrijk onderdeel van de sfeer ook. Acteerwerk is verder ook op niveau, maar dat mag je wel verwachten van deze acteurs.

Al bij al een tof filmpje, dat hier en daar iets geniaals mist om het naar een nog hoger niveau te tillen. Yoshida ontgoochelt niet, maar het mag de volgende keer terug weer nét dat beetje meer zijn.