Xin Tong Ju Shi Dai (1994)

Alternatieve titels: In Between | The New Age of Living Together | Conjugal Affairs | San Tung Gui See Doi | 新同居时代

1 stem

Hongkong / Taiwan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Sylvia Chang, Leung Chun 'Samson' Chiu en Yonfan
met Maggie Cheung, Sylvia Chang en Chien-Lien Wu

Drie kortfilms die een blik werpen op veranderende relaties in het Hongkong van de jaren 90. In 'Star Hunter' raakt een kapper verwikkeld in de romantische perikelen van een klant. Zij komt bij hem inwonen en de twee kunnen het goed met elkaar vinden, maar ze slaagt er niet in haar oude liefde te vergeten. In 'Lonely Hearts Club' begint een makelaar een affaire met de vrouw van zijn baas, een explosieve situatie die naast weinig doordacht ook erg spannend blijkt te zijn. 'Unwed Mother' vertelt het verhaal van een zwangere vrouw die niet weet wie de vader is van haar kind.

Doorsnee.

Drie verhalen rond hetzelfde thema. Moderne relaties, maar "modern" dan wel anno 1994 in Hong Kong. Dat maakt van deze film in zekere zin een tijdsdocument, al moet gezegd dat het naar aloude Hong Kong traditie niet meteen de meest natuurlijk ogende film is, dus je zit sowieso door een sterk vervormende lens te kijken.

Toch is het drama wel iets serieuzer dan doorgaans het geval, dat wordt dan ook verklaard door de regisseurs achter dit project. Toch de namen die af en toe eens een zeldzaam werkend Hong Kong drama wisten te maken. Hun betere werk is dit alleen niet.

Het jammere is vooral dat een anthology project als dit wel erg egaal aanvoelt. Je zou wat meer variatie en verschillende stijlen verwachten, maar dat ontbreekt hier een beetje. Een onoplettend oog heeft volgens mij niet eens door dat er drie regisseurs achterzitten. De verhalen sluiten verder ook losjes op elkaar aan, al is die impact wel minimaal.

't Is een beetje matig dus. Op zich wel enkele geslaagde scenes en niet zo slecht als sommige andere HK dramas, maar echt beklijven doet het niet.