• 8.297.260 stemmen

Alternatieve titels: The Inheritance / Les Héritières

Oorsprong: Frankrijk / Hongarije

Geregisseerd door: Márta Mészáros

Met onder meer: Isabelle Huppert, Lili Monori en Jan Nowicki

IMDb beoordeling: 6,4 (226)

Oorspronkelijke taal: Hongaars

• MUBI Bekijk via MUBI

Plot Örökség

Hongarije aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Sylvia (Lili Monori) is getrouwd met Akos, maar ze kunnen geen kinderen krijgen. Om het familievermogen te kunnen erven heeft ze een erfgenaam nodig. Ze haalt de joodse Irene (Isabelle Huppert) over om zwanger te worden van Akos en het kind af te staan voor adoptie. Als het echter zover is, ontspoort het huwelijk van Sylvia en Akos en begint Akos een relatie met Irene. Sylvia zint op wraak.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Fransman

Fransman

Ik ken het werk van Márta Mészáros eigenlijk niet zo. Toch een van de bekendste Hongaarse cineasten van de oudere garde. Dit is een gedurfde film gezien de tijd waarin hij is gemaakt, nog ten tijde van het communistische regime, en gezien het onderwerp, draagmoederschap en de vervolging van de Joden voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, ook al geen onderwerp waar de Hongaren graag aan herinnerd worden.

Dan ook nog eens met de nog jonge Isabelle Huppert, die altijd koos (en nog steeds) voor ongewone rollen. In dit geval laat ze zich overhalen om als draagmoeder te fungeren voor haar 'vriendin' Sylvia. Waar die vriendschap, ondanks het klassenverschil, precies op is gebaseerd wordt niet helemaal duidelijk. Maar als Irene zwanger is van Akos, de man van Sylvia, beginnen de verhoudingen te verschuiven. Hetgeen uiteindelijk uitmondt in een menagerie à trois, al komt dat niet zo nadrukkelijk in beeld.

De film begint in 1936 en speelt in het milieu van de betere klassen. Dat levert mooie en authentieke beelden op van niet meer bestaande maatschappelijke verhoudingen. Ook fraai in beeld gebracht, met veel besneeuwde landhuizen en kastelen. Al krijgen we van Boedapest niets te zien. Was zeker geen geld voor. De man in het spel wordt gespeeld door Jan Nowicki, een destijds vooraanstaand Pools acteur. Hier speelt hij een officier, die trouwt met de rijke dochter van een fabrikant, die echter geen kinderen kan krijgen.

Als het draagmoederkind eenmaal geboren is, verplaatst de handeling zich naar 1944, als Hongarije door de Duitsers is bezet, de fascisten aan de macht zijn, oude rekeningen worden vereffend en de jodenvervolging op gang komt. Dat slot is nogal diffuus en laat wat vragen onbeantwoord. Al met al een boeiende film die tot nadenken stemt.