• 8.298.727 stemmen

Alternatieve titels: The Leakers / The Leaker / 泄密者们

Oorsprong: Hongkong / Maleisië

Geregisseerd door: Herman Yau

Met onder meer: Francis Ng, Julian Cheung en Charmaine Sheh

IMDb beoordeling: 5,3 (441)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Xie Mi Zhe

Wanneer in Maleisië zich een nieuwe vorm van het Zikavirus verspreidt, beslist de Wereldgezondheidsorganisatie om een experimenteel medicijn in te zetten om zo de epidemie tegen te gaan. Amanah is het bedrijf achter dit nieuwe medicijn. Niet veel later wordt de zoon van de grote baas van Amanah dood aangetroffen aan zijn bureau. Alles wijst op zelfmoord, maar niet iedereen is daarvan overtuigd.

image

Onderhond

Nieuwe Herman Yau.

De man blijft lekker bezig. Elk jaar toch wel een filmpje of twee van zijn hand. Het zijn zelden echte meesterwerken, maar ze vallen ook zelden echt tegen. Daar is deze The Leakers dan weer maar eens een goed voorbeeld van.

Een outbreak film, met een stevige vleug aan thriller en vooral een dikke sneer naar de medische commerciële sector. Het zou Yau ook niet zijn moest hij niet gebruik maken van z'n films om ook wat sociaal engagement op de mensheid af te vuren. Of het effectief is, is een ander verhaal natuurlijk, maar het kenmerkt zijn films wel, zeker binnen de Hong Kong niche.

Qua genrewerk is het niet geheel geslaagd, al komt dat ook misschien omdat het niet meteen mijn lievelingsgenre is. Toch is het allemaal net wat te flauw om echt te overtuigen. Qua regie is het dan weer net even te slick. Yau reisde naar Maleisië om daar deels z'n film te schieten, geen idee waarom maar dat leek me toch niet helemaal de juiste keuze te zijn.

Slecht of vervelend is het zeker niet, vlot filmpje dat makkelijk amuseert, maar niet zo héél veel meer.

avatar van frolunda

frolunda

Geen idee hoe deze film destijds (2018) werd ontvangen of hoe ie het, en dan met name in Azië, in de bioscoop heeft gedaan maar de interesse voor the Leakers was gezien de huidige toestand in de wereld nu ongetwijfeld een stuk groter geweest.

Deze co-productie van Hong Kong en Maleisië gaat over een virus uitbraak in dat laatste land, met vrij serieuze gevolgen. Als niet veel later het lokale pharma bedrijf Amanah met een werkend experimenteel medicijn op de markt komt en vervolgens de zoon van de grote baas (en zijn opvolger) levenloos wordt aangetroffen vermoed de plaatselijke rechercheur Lee Weng Kan (een rol van Julian Cheung) dat er meer aan de hand is.

De ervaren en productieve Herman Yau, onder andere van Shock Wave, Ip Man: The Final Fight en the White Storm 2 was verantwoordelijk voor de regie en hij heeft er een vlot en onderhoudend filmpje van gemaakt. Weliswaar niet al te origineel maar het verhaal kent een paar leuke wendingen en door de redelijk sterke actie en thriller elementen is the Leakers best boeiend. Zo mag de achtervolgingsscene tegen het eind er zeker zijn.

Ook de acteurs deden het naar behoren al zaten er geen personages tussen die de film wat extra's hadden kunnen geven.

Ook het mij te moralistische einde zorgde nog voor wat aftrek maar aan de eindstreep was het me allemaal wel een ruime voldoende waard.