Xie Mi Zhe (2018)

Hongkong / Maleisië
Thriller

geregisseerd door Herman Yau
met Francis Ng, Julian Cheung en Charmaine Sheh

Wanneer in Maleisië zich een nieuwe vorm van het Zikavirus verspreidt, beslist de Wereldgezondheidsorganisatie om een experimenteel medicijn in te zetten om zo de epidemie tegen te gaan. Amanah is het bedrijf achter dit nieuwe medicijn. Niet veel later wordt de zoon van de grote baas van Amanah dood aangetroffen aan zijn bureau. Alles wijst op zelfmoord, maar niet iedereen is daarvan overtuigd.

Nieuwe Herman Yau.

De man blijft lekker bezig. Elk jaar toch wel een filmpje of twee van zijn hand. Het zijn zelden echte meesterwerken, maar ze vallen ook zelden echt tegen. Daar is deze The Leakers dan weer maar eens een goed voorbeeld van.

Een outbreak film, met een stevige vleug aan thriller en vooral een dikke sneer naar de medische commerciële sector. Het zou Yau ook niet zijn moest hij niet gebruik maken van z'n films om ook wat sociaal engagement op de mensheid af te vuren. Of het effectief is, is een ander verhaal natuurlijk, maar het kenmerkt zijn films wel, zeker binnen de Hong Kong niche.

Qua genrewerk is het niet geheel geslaagd, al komt dat ook misschien omdat het niet meteen mijn lievelingsgenre is. Toch is het allemaal net wat te flauw om echt te overtuigen. Qua regie is het dan weer net even te slick. Yau reisde naar Maleisië om daar deels z'n film te schieten, geen idee waarom maar dat leek me toch niet helemaal de juiste keuze te zijn.

Slecht of vervelend is het zeker niet, vlot filmpje dat makkelijk amuseert, maar niet zo héél veel meer.