La Donna nella Resistenza (1965)

Italië
Documentaire

geregisseerd door Liliana Cavani
met Riccardo Cucciolla

Documentaire over de rol van vrouwen in het Italiaanse verzet, in opdracht van de RAI gemaakt ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van de bevrijding. Er waren 70.000 leden van de vrouwelijke verdedigingsgroepen waarvan 2.000 met ondersteunende functies. 35.000 namen deel aan de partizanenoorlog en 4.563 van hen werden gearresteerd, gemarteld en veroordeeld door fascistische tribunalen. 2750 werden gedeporteerd naar Duitsland in nazi-concentratiekampen. 1.700 vrouwen raakten gewond en 623 werden neergeschoten of stierven tijdens hun actie. Slechts enkelen van hen kregen een medaille.

Malick
Staat als extraatje op de BR van Criterion.