Wine Calling (2018)

Alternatieve titel: Wine Calling: Le Vin Se Lève

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Bruno Sauvard

Reeds tien jaar lang wordt de wijnwereld opgeschud door een tegencultuur zoals rock in zijn tijd punk kon zijn. In heel Frankrijk en vooral in Occitanië hebben gelukkige rebellen geïnvesteerd om de wijn te bedenken waarvan ze houden: natuurlijk en zonder opsmuk. Veel meer dan een biologische wijn, is het een wijn van emotie en reactie, een wijn zonder etiket, een gratis wijn. “Wine Calling” ontmoet deze nieuwe wijnmakers. Het zijn mannen en vrouwen in een voorafschaduwing van een boerenlandbouw in beweging.

avatar van david bohm
Documentaire over biologische wijnmakers in de Banyuls streek in het uiterste zuidwesten van Frankrijk. Alternatieve types, veelal hipsters maken hier natuurwijn zoals ze het zelf het liefst noemen. Voor deze benadering valt veel te zeggen.
Enfin, de documentaire laat een flink aantal mensen aan het woord en laat beelden zien van het werk aan de wijngaarden tot aan proeverijen en beurzen aan toe.

De soundtrack die alternatieve vrij luide gitaarmuziek afwisselt met reggae had van mij anders gemogen. Het grootste bezwaar echter dat ik heb is dat de mensen die gefilmd worden zich daar nogal bewust van lijken te zijn. Dat is jammer en soms haast gênant om te zien.

Wijn is een fascinerend product en al met al komt de kijker toch het nodige hierover te weten, zeker in het laatste gedeelte waarin mensen met veel ervaring en verstand van zaken aan het woord worden gelaten.