Ravished Armenia (1919)

Alternatieve titel: Armenia Crucified

Historisch / Drama

geregisseerd door Oscar Apfel
met Aurora Mardiganian, Irving Cummings en Anna Q. Nilsson

Aurora Mardiganian, een jong en mooi Armeens meisje, woont samen met haar ouders in de Turkse stad Havpoul. Haar vader wil haar naar het Westen sturen voor haar opleiding. Door opgelopen spanningen tussen Turkije en Armenië besluiten de Turken dat alle Armeniërs zuidwaarts de woestijn in moeten trekken. De Turkse gouverneur gaat naar Aurora's vader en eist haar als bruid. De vader weigert zijn christelijke dochter af te staan aan een islamitische man. De gouverneur vertrekt woedend, waarna de uittocht van de Armeniërs in gang wordt gezet. Families worden uit elkaar gehaald. Hen wacht een zware tocht, maar Aurora weet te ontsnappen.