À Côté (2007)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Stéphane Mercurio

Deze documentaire is een goede aanleiding voor een gesprek over de relaties tussen de strafinrichtingen en hun omgeving. De meeste nieuwe gevangenissen staan in perifere gebieden. Het toekomstige gevangenis-'dorp' in Haren (dat de gevangenissen van Sint-Gillis, Vorst en Berkendaal vervangt en samenvoegt) is een voorbeeld van deze tendens. Maar zorgt de verdwijning van de gevangenis uit de stedelijke centra niet voor een dubbele opsluiting van de gedetineerden, die nog verder verwijderd raken van hun families en advocaten, en verbannen worden uit het zicht van de stad?