LEGO House - Home of the Brick (2018)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Bjarke Ingels
met Bjarke Ingels

In Billund, Denemarken wordt een huis van ruim 12.000 m2 gebouwd met 25 miljoen LEGO-steentjes. De constructie nam ruim vier jaar tijd in beslag. Kinderen van alle leeftijden kijken hier met open mond toe. Er zijn attracties waarvoor je moet betalen maar in sommige delen is de toegang vrij.

Njah.

Een docu over een huis, gebouwd door Lego en voor de fans. Dat klinkt als een beetje gezellig tijdverdrijf, maar dat is het jammer genoeg niet. 47 minuten is niet bepaald lang, maar er blijkt eigenlijk ook helemaal niet zo veel te vertellen over dat huis.

Het gaat zelfs eigenlijk niet eens over dat huis. Het gaat over Lego, en het oog voor detail dat het merk wil uitstralen, en de trots die ze hebben in hun producten. Dit is pure marketing, branding door lifestyle, waarbij het huis vooral een drogreden is om elke vijf minuten weer even de waarden van het merk naar voren te brengen.

Documentaires zijn sowieso ideaal promotiemateriaal. Dat zijn ze al jaren voor gedachtengoed, maar ook steeds meer en meer voor merken. Het is een droevige vaststelling, maar het is steeds zelfzamer dat je nog een doc tegenkomt die geïnteresseerd is in feiten en context.

avatar van mjk87
Docu kijkt makkelijk weg, maar is wel heel oppervlakkig. Het gaat een beetje over LEGO, een beetje over dat huis. Beelden van mensen aan het werk of bezig met een project vind ik altijd wel aardig en veel creaties van LEGO zijn sowieso om te smullen, maar dat laatste is geen verdienste van deze film. 2,5*.