Being Napoleon (2018)

België / Duitsland / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Jesse Handsher en Olivier Roland

Meer dan 6000 onberispelijk geklede militaire re-enactors (mensen die historische gebeurtenissen naspelen of uitbeelden), mannen en vrouwen, komen bijeen voor de 200ste verjaardag van de epische Slag van Waterloo. Een militair re-enactment met liefde en respect voor geschiedenis, waarin de twee beste Napoleons het uitvechten om te weten wie de keizer zal zijn op de dag. Sommigen vertegenwoordigen echte personen uit die tijd, of het nu gaat om 'nederige voetsoldaten', 'officieren' of de grote 'Marshal Ney.' Er was maar één Napoleon, er kan maar één Napoleon zijn, maar de Belgen hebben de leiding en de onrust groeit in de rangen...

Toch leuk.

Ik had er eigenlijk niet zo héél veel van verwacht, meestal gaan deze docus maar half over het event zelf en is het vooral lachen met onnozele nerds die iets te hard opgaan in het spel. Nu ligt deze docu er ook weer niet zover vanaf, alleen zijn die nerds ditmaal net wat serieuzer.

Iemand tijdens de docu vatte het goed samen: als er genoeg mensen bij elkaar komen is er onenigheid, worden er groepjes gevormd en drijven die steeds verder uit elkaar. Zo ook bij dit event dus. Met als inzet/dicussiepunt: wie moet er nu eigenlijk Napoleon spelen.

Voor sommigen is het een serieus probleem dat het een Amerikaan is die met een slecht Frans accent zijn rol komt vervullen, anderen zien in hem net de perfecte acteur. Komt daar nog eens wat persoonlijk drama in zijn leven bij dat het net wat smakelijker maakt.

Of hoe je eigenlijk naar een bijna-doorslag van de Amerikaanse presidentsverkiezing zit te kijken, maar dan op veel kleinere schaal. Net daarom is het wel interessant, want ook het groepjesvormen en de spanningen die ontstaan zijn op kleinere schaal een stuk makkelijker te volgen en worden ook goed en duidelijk in beeld gebracht.

Best interessant, alleen jammer dat het event zelf zo lame is.