Colonel Panics (2016)

Japan / Australië
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Cho Jinseok
met Sasa Handa, Satomi Hiraguri en Masaya Mimura

Een befaamde spelontwikkelaar wordt ingehuurd om een nieuw VR-spel te debuggen. LEVEL4 maakt een connectie met het brein van de speler en bepaalt zo mede de vorm die het spel aanneemt. Het enige probleem is een virus dat steeds weer opduikt in de spelwereld. Tijdens het debuggen blijkt echter dat LEVEL4 ook in contact kan komen met andere computerprogramma's.

Hah!

Dingetje voor mij. Weer een zo'n lekker wars cyberpunk indie filmpje. Lekker visueel, maffe mix van scifi, horror en exploitation, met hier en daar wat interessante concepten die aangehaald worden. Jinseok doet niet echt de moeite om een punt te maken, hij wil eerder een beetje kietelen.

Visueel echt wel de moeite. Leuke experimentjes, geweldig kleurgebruik en camerawork. Ook de soundtrack doet echt wel z'n ding, al mag je dat wel verwachten van een film als deze. Acteerwerk is oké en verhaaltjes niet zo heel veel meer dan een kapstop, maar ook dat lag wel binnen de verwachtingen.

Moet zeggen dat de directheid van de film me toch nog wel wist te verrassen. Sommige scenes zijn echt wel hard, een link met Noé's Irreversible is dan ook niet zo héél moeilijk te maken, al gaat dat dan vooral over één bepaalde scene. Toch wel een beetje opletten, want da's normaal niet wat je in dit soort films te zien krijgt.

Maar echt dubbel en dik van genoten. Geweldige film, Hopelijk voldoende voor Jinseok om er nog eentje te kunnen maken.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Seam
Hoe heb je deze kunnen zien dan?

avatar van jeroentjuhhhhh
Klinkt goed. De betrokkenheid van Nishimura is ook wel iets om enthousiast van te worden!

Seam schreef:
Hoe heb je deze kunnen zien dan?

Er is een Japanse DVD met EN subs, of een Franse Blu-ray met FR subs.

Lekker een interview met Jinseok Cho kunnen lospeuteren, eentje die nog lekker eerlijke antwoorden durft te geven.

avatar van Cikx
Onderhond schreef:

Leuk interview!

Imagine some wild, rich fan would give you an empty cheque and carte blanche, full creative control. What kind of film would you love to make?

1. A documentary about the great footballer Gabi who was the captain of Atletico Madrid. He is my favourite footballer.

Die cheque heb je maar weer in je zak gestopt neem ik aan

Ben wel benieuwd naar de film. Weet niet zeker of het iets voor mij is, maar op visueel gebied lijkt het me zeker de moeite waard.

avatar van leatherhead
Audiovisueel vaak écht genieten. Al zijn er ook momenten waarop de film iets te lang wat te gewoontjes oogt, voornamelijk aan het begin. De directheid van de film viel mij ook op, soms is het best in your face en de scene die OH al aanhaalt hoeft inderdaad niet veel onder te doen voor een Irréversible. De opzwepende electro eronder maakt het helemaal af. De aanpak zorgt ervoor dat bepaalde beelden en scenes ook best blijven hangen. Duidelijk een film met ballen, ik mag het wel.

Moet wel bekennen dat ik het plot nog best verwarrend vond. Misschien ligt het aan mij en heb ik gewoon niet goed op zitten letten, maar wat nou precies 'het spel' was, hoe het werkte en wat de link tussen de twee personages was ontging me een beetje. En ik kreeg nou ook niet de indruk dat de film echt puur surrealistisch/vaag bedoelt was, er zat wel een redelijk duidelijk idee achter volgens mij. Als ik dan kijk naar de paar Engelstalige reviews die er al op internet te vinden zijn valt me ook op dat iedereen een andere synopsis van de film geeft. Niet dat het echt storend was verder, de film scoort waar hij moet scoren met een hoop audiovisueel vuurwerk en een aantal sterke, brute scenes. 4*, zit bij herziening misschien nog een verhoging in.

leatherhead schreef:

Er zitten vooral véél ideeën in deze film, die misschien niet echt voldoende ruimte krijgen om volledig uitgewerkt te worden. Ik denk dat Cho niet echt verwacht nog héél veel films te maken, dus vandaar waarschijnlijk

avatar van maxcomthrilla
Machtig!

Eerste half uur is al bloedmooi geschoten, maar daarna daal je pas echt af in de gekke cyberwereld van het hoofdpersonage. Mijn theorie: de befaamde spelontwikkelaar is in het echt het gedroomde alter ego van een loser die betaalt voor kinky sex spelletjes en snel gekrenkt is, waarna hij besluit om wraak te nemen op alles en iedereen.

Alle cyberfantasieën daar omheen zijn fantastisch weergegeven. Zeker na een half uur gaat er een compleet nieuwe wereld voor je open. Een van de vele hoogtepunten vond ik de sfeervolle blurry kleurensequentie, die indiceert dat niet alleen de kijker maar ook het hoofdpersonage volledig gedesoriënteerd zijn van de werkelijkheid. De muziek ademt Noe, en is zeer stemmig en krachtig aanwezig, versterkt de gekte perfect!

Leuk om het interview van Onderhond met deze man te lezen. Een film maken over een random speler van Atletico Madrid? Laat een talentloos iemand daar alsjeblieft zijn tijd aan verspillen! Bloedige 4,5*