Ishibumi (2015)

Japan
Documentaire

geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Haruka Ayase en Akira Ikegami

Een film over het bombardement op Hiroshima. Het is Hirokazu Koreeda's remake van een klassiek tv-programma uit 1969 geproduceerd door Hiroshima Television. De focus van het oorspronkelijke tv-programma en het bijbehorende boek waren de 322 eerstejaarsstudenten en vier leraren op de middelbare school van Hiroshima die op slechts 500 meter van het hypocentrum van de ontploffing bezig waren met sloopwerkzaamheden en ter plaatse stierven of kort daarna. De overlevenden verzamelden getuigenissen over hun laatste woorden en daden die de basis vormden van het boek, het programma en nu ook deze documentaire.