Het Nieuwe Artis (2018)

Alternatieve titel: The New Artis

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Willemiek Kluijfhout

Artis, de oudste dierentuin van Nederland, staat voor de meest radicale vernieuwing in haar 178-jarige bestaan. De bevlogen directeur heeft een duidelijke missie – maar dreigt hij daarmee zichzelf, zijn medewerkers en zijn dieren niet voorbij te lopen? Documentairemaker Willemiek Kluijfhout volgde ruim een jaar lang de verzorgers, de ontwerpers, de directie en vooral ook: de dieren zelf. Over de langverwachte geboorte van een olifantenkalf, de bouw van een spectaculaire nieuw olifantenverblijf, scherpe discussies rond de rollen van mens, dier, planten en microben, en over de hekken die eerder mensen dan dieren moeten tegenhouden.

avatar van Donkerwoud
Televisiekijken met mijn vader. Waarom ligt die krokodil met riempjes en touwen ingezwachteld op een pallet? Het programma heet 'Het Nieuwe Artis', dus ze zullen hem ergens vandaan halen of naartoe brengen. Wat stel je me eigenlijk al die moeilijke vragen, alsof ik meer van krokodillen weet dan jij!? Jij gaat zelf steeds naar Egypte. Nééé kijk pap, nu zie ik het, die mensen helpen haar bevallen; zie je dat krokodilletje niet? Aha. Maar waarom trekken ze het niet gewoon eruit en vangen ze dat vocht op met een reageerbuis? En door die rare, scheve vorm lijkt het krokodilletje niet eens op een pasgeborene!? Pááááp, het is een krokodillenlul en ze vangen sperma op! En toen leerden vader en zoon iets over kunstmatige inseminatie in een dierentuin...

(Oh ja, en mijn tante wees me erop dat krokodillen natuurlijk eieren leggen!)