Sprekend Nederland (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door John Appel

In deze documentaire laat John Appel aan de hand van allerlei toespraken de huidige tijdgeest van Nederland zien. “Sprekend Nederland” toont een caleidoscoop aan speeches: van volkskroeg tot Koninklijk Paleis, van feesten tot protestdemonstraties en spreekkoren. De kijker ziet wat een inburgeringscursist, een populist en een koning met elkaar gemeen hebben. Elk spreekt zich namelijk uit. Soms haast onverstaanbaar, soms zichzelf overschreeuwend. De film toont ook hoe Nederlanders van elkaar verschillen en hoe hun mondigheid ze weer bij elkaar brengt.

Vanaf 4 oktober in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van mrklm
Technisch goed gemaakte, vaak intieme documentaire over de kracht van het woord, al of niet religieus. Appel toont mensen uit alle lagen van de samenleving, uit dorpen en steden, in uiterst formele en minder formele omstandigheden en toont hoe woord (en, in sommige gevallen, zang) mensen in Nederland verbindt. Het is altijd riskant om een film te maken waarin de multiculturele samenleving een terugkerend thema is: Appel begint met de introductie van de inburgeringsceremonie waarin nieuwe Nederlanders zich onderwerpen aan de Nederlandse wet ("dat verklaar en beloof ik") en het Wilhelmus zingen, maar toont kort daarna een toespraak van Pegida-voorman Edwin Wagensveld die kritiek uit op de Islam. Er zijn ook indringende beelden van een bijeenkomst met Sylvana Simons - waar ze een onverwachte, emotionele ontmoeting heeft - en we zien hoe voor- en tegenstanders reageren op de komst van Geert Wilders. Het is knap dat Appel een film heeft afgeleverd die geen standpunt inneemt, maar wel een aardig beeld geeft van enkele hoogtepunten (de 50-jarige verjaardag van Koning Willem-Alexander, gevierd met tientallen burgers die dezelfde verjaardag hebben en niet te vergeten het kampioensfeest van Feyenoord) en dieptepunten (naast de Sylvana-rel is er ook aandacht voor een bijeenkomst in Arnhem voor Ronnie en Jasper, het homo-stel dat daar door jongeren was mishandeld) uit een bewogen periode in onze vaderlandse geschiedenis. Nooit vervelend, vaak amusant, maar nauwelijks onthullend zodat je er niet echt iets wijzer van wordt.

avatar van MissT
Ik zat in de zaal waarin ook een paar buitenlandse mensen zaten en ik schaamde mij plaatsvervangend. Het beeld dat van Nederland in deze film geschetst wordt, Pergida aanhangers, polonaises, lallende voetbalsupporters, dronken domme rijkaards, enz. vond ik geen reclame voor ons land. Waar wilden de makers in godsnaam heen met dit wanproduct!

MissT schreef:

Is de functie van de documentaire het reclame maken voor het land van herkomst?

avatar van mikey
MissT schreef:
dat is wel een bijzonder eenzijdige samenvatting van deze interessante film vol bijeengekomen meutes die worden toegesproken. De meest uiteenlopende groepen vebonden door toespraken . Nadruk bij mij lag op het observeren van alle nl koppen. Heel leuk en interessant. Ik kan ook uren bladeren door fotoboeken over mensen die bv in de jaren 90 gorilla wear droegen, of mannen die in de j80 lange ‘Derrick’ regenjassen aanhadden.... Heel gewoon een erg prettige film, aldus mijn mening.

avatar van mjk87
Die registrerende camera, zonder interviews, zonder muziek (pas helemaal aan het eind om duidelijk te maken dat dat de laatste minuten zijn), zonder voice-over of andere trucjes: dit is precies hoe ik het graag zie. Lekker rustgevende, slow tv haast. Alleen jammer dat er vaak volstrekt oninteressante mensen en groepen gevolgd worden die dan net wat specialer zijn, zoals een drag queen op een homodag en andere hobbies vooral zoals protesterende mensen (dat zijn ook een hoop gekken bij elkaar trouwens). Ik kijk meestal liever naar mensen die werken en dat met liefde doen. En waar het gewone speciaal wordt. Het leukste stukje was dan nog met de koning, tv waar je best blij van wordt. Of dat stukje met die begrafenis of het uitreiken van diploma's. 2,0*.

avatar van Baboesjka
Een redelijke documentaire. Het ene gebeuren interesseerde mij meer dan het ander. Op sommige momenten ontroerend, zoals met de overleden vrouw. Fijn dat er geen voice-over is. Geen hoogvlieger, maar wel een voldoende. 3*