Tchétchénie, une Guerre sans Traces (2015)

Alternatieve titel: Chechnya, War without Trace

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Manon Loizeau
met Igor Kaliapine, Oleg Khabibrakhmanov en Guebardo Koutaiev

Jeltsin en Poetin hebben er ruim tien jaar over gedaan om Tsjetsjenië kapot te maken. Het was de straf voor een volk dat vergeefs de onafhankelijkheid had uitgeroepen. Twee decennia na de oorlog komt Manon Loizeau er terug om de toestand vast te leggen in een regio die naar de Russische pijpen danst en wordt verstikt door onrecht en terreur. Het Russische leger heeft de plaats ingenomen van de Tsjetsjeense milities, terwijl de jonge despoot Ramzan Kadyrov (38 jaar), die gehoorzaamt aan Moskou, het land weer opbouwt en de geschiedenis ervan herschrijft.