Gâruzu Suteppu (2015)

1 stem

Japan

geregisseerd door Taisuke Kawamura
met Anna Ishii, Fûka Koshiba en Karin Ono

Azusa en Narumi zijn allebei tweedejaars studenten op een hogeschool. Zij zijn erg onzeker over zichzelf en missen elke vorm van ambitie. Het zijn buitenbeentjes op school, net als hun klasgenoten Hazuki, Tamaki en Mika, die ook als eenzaten het schooljaar doorbrengen. Alle vijf krijgen ze een reprimande van hun studiebegeleider, omdat ze een verplichte danstest gemist hebben. Maar ze krijgen een herkansing. Door gezamenlijk op te treden op het herfstfestival van de school wil de begeleider dat alsnog zien als equivalent voor de gemiste danstest. Met tegenzin beginnen de vijf een dansclubje met een professionele straatdanser als instructeur.

Film met een verdekte boodschap over eenzaamheid, verlatingsangst en vriendschap. Vooral het begin is heel erg leuk. De inzinking in de onderlinge verhoudingen van de meisjes zie je weliswaar aankomen, maar erg overtuigend wordt dat niet gebracht. Daar staat tegenover dat het toenemend enthousiasme van de meiden aanstekelijk werkt. Ondanks de tekortkomingen al met al een plezierige en gezellige film over volwassen worden.