Weldi (2018)

Alternatieve titels: Dear Son | Mon Cher Enfant

Tunesië / België / Frankrijk / Qatar

geregisseerd door Mohamed Ben Attia
met Imen Cherif, Mouna Mejri en Mohamed Dhrif

Riadh is een chauffeur in de haven van Tunis. Hij staat op het punt met pensioen te gaan. Hij is getrouwd met Nazli. Sami, hun enige zoon, staat op het punt zijn studies aan de middelbare school te beëindigen. Sami's herhaalde migraine-aanvallen maken zijn ouders ongerust. Op het moment dat Riadh denkt dat zijn zoon beter is, verdwijnt hij.

Vanaf 25 juli in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van mrklm
De fenomenale vertolking van Mohamed Dhrif houdt je als kijker aan de buis gekluisterd in dit nauwkeurig opgebouwde psychologische familiedrama. Regisseur Mohamed Ben Attia weet voortreffelijk acteerwerk te halen uit zijn onervaren cast in dit verhaal over Riadh, een vriendelijke, gerespecteerde havenarbeider, die zich zorgen maakt over de stevige migraine-aanvallen van zijn zoon Sami, die op het punt staat zijn examens te doen. Wanneer Sami onaangekondigd blijkt te zijn vertrokken naar Syrië zet Riadh alles op alles om zijn zoon terug te halen.

Ben Attia filmt het verhaal volledig vanuit het perspectief van vader Riadh en geeft je als kijker de tijd om hem en zijn leven te leren kennen. Dat vergt weliswaar wat geduld, maar hij wekt daarmee begrip en sympathie voor zijn hoofdpersoon en dat maakt de tweede helft van de film extra meeslepend en ontroerend. Zangeres Imen Cherif - de het enige lid van de cast met een beetje acteerervaring - scoort ook in een vermakelijke vertolking als Sami's aardse tante die zo haar eigen oplossingen voordraagt voor Sami's 'probleem'.