Radúz a Mahulena (1970)

Tsjechoslowakije
Drama / Fantasy

geregisseerd door Petr Weigl
met Magda Vásáryová, Jan Tríska en Jaroslava Obermaierová

De zoon van een Magurische koning, Radúz, raakt verdwaalt in het territorium van de Tatrakoning Stojmír. Van zijn loyale bediende Radovid hoort hij het verhaal over waarom hun twee landen vijandig zijn tegenover elkaar. Toen Radúz' moeder Nyola met zijn vader trouwde, voelde Stojmír zich afgewezen. Hij trouwde met de gemene Runa, die altijd jaloers bleef op Magurië. Als haar troepen Radúz en Radovid aanhouden, blijkt dat Radúz een wit hert geschoten heeft dat de eigendom was van de mooie Mahulena, Stojmirs jongste dochter.