1618 - La Défenestration de Prague (2017)

Frankrijk
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Zdenek Jirasky

Op 23 mei 1618 worden in Praag enkele katholieke vertegenwoordigers van koning Ferdinand II uit het raam van de burcht van Hradschin geduwd. De daders, een groep protestanten, willen op die manier protesteren tegen de toenemende verdrukking van protestanten binnen het Habsburgse Rijk. De onfortuinlijke afgevaardigden komen er met lichte kwetsuren vanaf, maar toch heeft de Tweede Praagse Defenestratie grote gevolgen: dit incident mondt korte tijd later uit in de Boheemse Opstand, die op zijn beurt de beginfase vormt van de Dertigjarige Oorlog.