The Jazz Ambassadors (2018)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Hugo Berkeley
met Darius Brubeck, Bill Crow en Quincy Jones

In 1956 zet de VS een nieuw en onverwacht wapen in tegen de Sovjet-Unie: jazzmuziek. Beroemde jazzmuzikanten zoals Louis Armstrong, Duke Ellington, Dizzy Gillespie en Benny Goodman worden ondergebracht in het zogenoemde 'Jazz Ambassadors'-project. Ze reizen de wereld af om de Amerikaanse cultuur en muziek te promoten, voornamelijk in potentieel communistische landen. Met de Jazz Ambassadors wil de VS ook de kritiek van buitenaf counteren op de aanhoudende rassensegregatie in het land.