Yi Luan Qing Mi (1987)

Hongkong
Komedie / Mystery

geregisseerd door Yonfan
met Jacky Cheung, Cherie Chung en Meg Lam

Jacky is een befaamd fotograaf die wordt ingehuurd door een antiekhandelaar voor een speciale opdracht. Jacky moet foto's maken van een uniek kunstwerk. Wanneer hij de negatieven wil afleveren blijkt zijn opdrachtgever vermoord te zijn. Niet veel later duikt het lichaam van de moordenaar op in Jacky's studio. Hij vlucht en komt bij Cherie terecht, een mysterieuze vrouw die hem wil helpen.

Redelijke Yonfan.

Zoals de meeste van z'n late jaren '80 film eigenlijk. Het steekt beter in elkaar dan de meeste Hong Kong films uit die tijd, het oogt vooral veel minder vluchtig. Maar tegelijkertijd is het allemaal wat aan de saaie/brave kant. Het heeft ook maar weinig te maken met z'n latere werk en het mist het enthusiasme wat die vluchtigere HK films net zo leuk maakte.

Een moordmysterie met wat misplaatste humor (want tja, het blijft Hong Kong, zelf Yonfan ontsnapte er niet aan). Jacky Cheung speelt z'n typische rolletje, Cherie Chung doet het maar matig als femme fatale. Het plotje zelf weet ook niet meteen te overtuigen en lijkt een samenraapsel van goedkoop Amerikaans werk.

Maar visueel ziet het er verder wel netjes uit en het tempo zorgt ervoor dat het toch allemaal best kijkbaar is. Voor een keertje wel te doen, maar doe mij toch maar Yonfan's latere films. Jammer dat hij de laatste tijd niet zoveel meer van zich laat horen.