Barley Fields on the Other Side of the Mountain (2017)

1 stem

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Tian Tsering
met Tsering Choekyi, Pema Chokey en Samten Dhondup

De zestienjarige Pema woont in de afgelegen bergen van Tibet. Generaties lang heeft haar familie daar gerstvelden verzorgd. Als haar vader door de Chinese autoriteiten wordt gearresteerd, stort haar wereld in. Pema ontmoet een boeddhistische non die haar uitnodigt om met een groep de Himalaya over te trekken naar India, weg van de vervolgingen. Pema twijfelt: zal ze meegaan en kan ze zomaar haar familie achterlaten?

De Chinese filmmaker Tian Tsering was zich wel bewust van de mooie fotografie een land als Tibet kan opleveren.
Dat en de gevoelige muziek ondersteunen perfect dit verhaal over een bevolking dat heel bescheiden, traditiegetrouw en op zichzelf tevreden leeft, maar wanneer repressie doorweegt, ten koste van heel veel op zoek gaat naar haar vrijheid.
Op één concreet geval na, hamert de film niet zo zeer in detail op het hard beleid, maar brengt veeleer een rake, gevoelvolle schets van mensen wier leven er door wordt beknot.
Ongeloofkijk dat het hier om niet-professionele acteurs gaat. Het meisje Pena en haar vriendin zijn uitstekend in hun emotievolle rol. Het camerawerk hierbij is heel subliem.
Een klein, knap werkje.