Owatta Hito (2018)

1 stem

Japan

geregisseerd door Hideo Nakata
met Hiroshi Tachi, Hitomi Kuroki en Ryôko Hirosue

Sosuke Tashiro werkte voor een grote bank en leek op weg naar een glanzende carrière. Hij werd echter overgeplaatst naar een filiaal en is nu gepensioneerd. Hij heeft het gevoel dat zijn leven voorbij is en weet niet wat hij moet gaan doen. Hij wil eigenlijk weer gaan werken en het maakt niet uit wat voor werk het is. Dan ontmoet hij iemand die zijn leven totaal verandert.

Toch iets meer van verwacht.

Al is het maar omdat Nakata ondertussen toch een veteraan is en hij ook binnen dit genre al betere dingen laten zien heeft. Maar Life in Overtime is vooral een erg mak, voorspelbaar en gezapig filmpje geworden. Er zijn best wel wat momentjes, maar die zijn te klein om de film echt te kunnen dragen.

Japans pensioen is niet zoveel anders dan elders in de Westerse wereld, maar de werkcultuur is er natuurlijk wel net iets anders. Mara je moet echt geen kenner van het land te zijn om deze film ten volle te verstaan, het is allemaal redelijk cliché. Het zwarte gat waar mensen invallen, de problemen thuis, het verlangen naar weer jong te zijn ...

Jammer genoeg zijn de acteurs niet op hun best, is de humor best mak en is Nakata ook niet meteen de beste drama regisseur. Het deed me maar weinig, de mix van humor en drama werkt elkaar meer tegen dan dat het versterkt en ondanks een aardig einde wist de film me uiteindelijk toch niet helemaal te overtuigen. Geen ramp, maar Nakata kan beter.