Heinz (2019)

Nederland
Animatie / Komedie

geregisseerd door Piet Kroon
met de stemmen van Ruben van der Meer, Tygo Gernandt en Ilse Warringa

Het verhaal gaat over de rode kater Heinz, een vrolijke Amsterdamse klaploper met een kort lontje. Op een dag wordt hij wakker in een vreemd bed, in het Sprookjesbos. Geen idee hoe hij daar terecht gekomen is, maar iedereen is razend op hem en zijn zoontje is spoorloos verdwenen. Een wanhopige zoektocht, achtervolgd door een groeiend legertje mafkezen, leidt van zijn vele Amsterdamse stamkroegen langs het Vlaamse Zurkeltruttegem naar een mysterieus tropisch eiland en de diabolische alien Zak.

• Vanaf 18 april in de bioscoop

Felix? Je bedoelt Fritz?

avatar van GrobbekuikenXL
Fritz ? Of Frits ? Of Felix ? Ze wilden eerst een reeks korte filmpjes maken over Heinz en co die ongeveer net zo lang duurden als een filmpje van Felix de kat ! Felix heeft niks met Fritz te maken maar Frits heeft wel met Heinz te maken.

J60 strips en ik dacht aan fritzz

avatar van Walter S.
mikey schreef:
Felix? Je bedoelt Fritz?

Nee Felix.

Felix de Kat - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Het is wat met al die katten.

ik reageerde op grobbekuiken

avatar van Walter S.
Augustus niks meer snap van. En S. Walter niet ook.

Dat maar terzijde.

avatar van skinny_tie
Nog een keer in de herkansing, maar vond het nog steeds niks. Ook niet als ik het los zie van de Heinz-strips. Alleen de animatie was in orde.

Was de enige bezoeker.

avatar van frolunda
Na het zien van Heinz (2019) waren na afloop van de voorstelling (we waren de enige drie bezoekers) me al meteen twee dingen duidelijk,deze film gaat genadeloos floppen en het idee om hem samen met mijn,nog vrij jonge kinderen te gaan zien kan ook meteen in de ijskast.
Maar dat alles neemt niet weg dat ik me toch ontzettend vermaakt heb bij de film en dat ik hem zeker nog vaker ga zien want er gebeurt en je ziet,te veel om het allemaal in één keer op te pikken.
Heinz is dan ook voorzien van een prachtig en gedetailleerd Amsterdam in het begin van de jaren tachtig (zo lijkt me) waar de belevenissen veelzijdig zijn en elkaar in razend tempo opvolgen.
Daarbij is het echter wel noodzakelijk dat je goed bekend met de strip bent want veel grappen/situaties zijn direct terug te voeren op de verhalen van Windig en de Jong.En dat maakt Heinz toch een stuk leuker.
Zo niet dan loop je al snel vast in een chaotisch verhaal waar al snel geen touw meer aan vast te knopen is.
Wat dat betreft hadden de makers/bedenkers beter een wat helderder en logischer scenario kunnen bedenken want hierdoor,en het feit dat de hoogtijdagen van de strip allang achter ons liggen wordt het voor de film vrijwel onmogelijk een groot publiek te bereiken.
Over de invulling van de stemmen ben ik gematigd positief.In de rol van Heinz doet Ruben van der Meer het best aardig maar zelf had ik liever een wat norser type gezien.De rest is een beetje 'hit and miss',Wim T. Schippers vond ik goed passen en Jodocus was ook wel grappig met zijn Zuid-Limburgs accent.Wel jammer dat ik nergens een volledige lijst van de stem acteurs kon vinden.
Voor de echte Heinz liefhebber is de film uiteindelijk smullen geblazen want vrijwel elk type uit de strip komt voorbij (logisch of onlogisch) en de vele 'inside jokes',zowel visueel als vocaal zullen de rolprent ongetwijfeld een cult status opleveren.
Uitzonderlijke en zeer onderhoudende animatie film.

Bonga.

avatar van GrobbekuikenXL
Heel leuk gemaakt en onwijs gaaf ! Sfeer van de strip is goed overgebracht in de film maar voor degenen die strip niet kennen geen touw aan vast te knopen is er ! Wel opvallend weinig reclame voor de film, enige film in bios waar geen info over was en ook geen poster. Op tv ook niets gezien , mischien in filmhuis meer publiek voor deze film want in ieder geval geen film voor een groot publiek ! Nu nog een echt standbeeld voor Heinz !

avatar van konijnenkop
Hahahah geinig een verfilming van Heinz ben benieuwd want ben echt een fan van de stripverhaaltjes

avatar van Graaf Machine
De film zelf past goed als verlengde van de stripjes, de wereld van Heinz is heel herkenbaar en vol met personages die de doorgewinterde Heinz-kenner niet vreemd voor komen.
De stemmen vielen me tegen, maar dat is wellicht onvermijdelijk. Wie de stripjes leest vormt zichzelf onbewust een stem, en de kans dat die overéénkomt met de gekozen stemmen in de film is nihil.

Zelf zou ik Heinz liever zien met een donkere sombere stem als hij weer eens baalt, en een hyperactieve lichtere stem als hij vrolijk is.

Verder leuk verhaal, typisch een Heinz-avontuur.