Kartini (2017)

Indonesië / Nederland
Biografie / Drama

geregisseerd door Hanung Bramantyo
met Dian Sastrowardoyo, Reza Rahadian en Adinia Wirasti

Indonesië in de negentiende eeuw. In een tijd waar Nederland nog regeerde en de vrouw louter als bruid fungeerde, staat in Java een dappere dame op. Haar naam is Kartini en ze vecht een hevige strijd voor gelijkheid tussen man en vrouw én voor het recht op onderwijs voor iedereen, los van sociale klasse of gender. Om dit nobele streven te doen laten slagen moet de moedige Kartini niet alleen haar eigen familie zien te overtuigen, maar ook hard tegen de regels en tradities van haar eigen cultuur in gaan, iets wat in Java als heilig beschouwd wordt.