Gei Ta Men Yi Ge Ji Hui (2003)

Alternatieve titels: Give Them a Chance | Give Me a Chance | Kap Ta Moon Yat Gor Gei Wui | 給他們一個機會

1 stem

Hongkong
Drama / Sport

geregisseerd door Herman Yau
met Andy Chi-On Hui, Ellis Tang en Jonathan Wing Hong Cheung

Sams grote droom was danser worden, maar ondanks alle ambitie raakte hij verstrikt in de filmwereld. Toch heeft Sam zijn droom nooit helemaal opgegeven. Wanneer hij een jonge groep dansers ontdekt, neemt hij ze onder zijn hoede en probeert hij met hen een prestigieuze show te winnen. Onderlinge spanningen zorgen er echter voor dat het optreden in gevaar komt.

Yau's dansfilm.

Voor er Step Up was, was er Yau's Give Them a Chance. Niet dat ik directe beïnvloeding vermoed, maar het is wel typerend voor Yau's carriere. Wat de situatie ook is, hij doet vooral z'n eigen ding, zonder te letten op wat van hem verwacht wordt.

Dit is niet bepaald het type film waar je hoog mee kon scoren in Hong Kong, vooral niet omdat men toen terug vanuit een dode periode kwam. Misdaad was het toverwoord, maar Yau ging liever een dansfilmpje maken. Eentje op waargebeurde feiten gebaseerd, daarom dat je Andy Lau ook nog eventjes ziet.

De film zelf is jammer genoeg een stuk minder interessant. Best matig drama en dansscenes die niet meteen inspireren. Zeker die finale zou toch wel mogen sprankelen, maar het ziet er eerlijk gezegd wat knullig uit, zowel qua dans als montage. En da's toch waar dit soort films om draaien.

Yau is een tof regisseur, maar kwalitatief is het gewoon niet altijd op niveau. Zo'n filmpje is dit, z'n tijd een beetje vooruit, maar als film stelt het weinig voor.