Lief en Leed op Parc Beaugarde (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hans Pool

Net buiten Culemborg ligt aan een meertje 'Parc Beaugarde'. Dit vakantieparadijs is de laatste jaren een toevluchtsoord geworden voor mensen in de verdrukking. Zij hebben vaak schulden of zijn hun huis uitgezet, maar vooral zijn het mensen die snel een onderkomen nodig hebben vanwege een scheiding. In de documentaire 'Lief en Leed op Parc Beaugarde' ligt de focus op laatstgenoemde groep.

neo (crew)
Mooi portret van de problemen van mensen die op een zo´n vakantiepark wonen. Het voelt echt en oprecht aan, wat misschien wel een kenmerk is voor vele projecten van Hans Pool. Zijn grootste wapenfeiten zijn enkele reisdocumentaires, Van Dis in Afrika en de twee ´Van Moskou tot´ reeksen met Jelle Brandt Corstius, hebben dit ook. Hij heeft een scherp oog voor het in kaart brengen van wat een persoon defineert, onbevooroordeeld. zowel in die series als in Lief en Leed op Parc Beaugarde.

Wat rest is de magistrale muzikale begeleiding. Een van de bewoners van het park speelde een instrument, wat de regisseur blijkbaar dusdanig inspireerde dat hij hem vroeg om alle muziek voor de documentaire te doen. Op papier een fijn idee, maar het is ook daadwerkelijk geweldig effectief gedurende de gehele documentaire.