Zwarte Limburgers (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hans Heijnen
met de stem van Huub Stapel

In het jaar 1944-1945 werden in Limburg een zeventigtal kinderen geboren uit Afro-Amerikaanse bevrijders. Huub, Rosy, Trudy, Ed en Wanda behoorden tot de eerste kleurlingen in Limburg. Ze zijn nu allemaal rond de 70 jaar. Discriminatie, vooroordelen en onderdrukking hoorden bij hun dagelijkse leven. Vooral de vrouwen hadden het zwaar te verduren. Oud-Machinebankwerker Huub Habets uit Valkenburg voelde zich altijd al 'anders'. Één van de pijnlijkste herinneringen als kind was zijn iets donkerder huidskleur en zijn dikke lippen, Huub meed de zon om niet nóg zwarter te worden.