Araf (2018)

Bosnië-Herzegovina / Griekenland / Turkije
Documentaire / Roadmovie

geregisseerd door Didem Pekün
met Dino Bajrić

Araf is een essayistische roadmovie en dagboek van een spookachtig personage, Nayia, dat reist tussen Srebrenica, Sarajevo en Mostar in Bosnië. Ze is sinds de oorlog in ballingschap en keert terug voor de 22ste herdenking van de genocide in Srebrenica. De film wordt geleid door haar dagboeknotities van de reis, die samensmelten met de mythe van Daedalus en Icarus. Icarus is de naam die wordt gegeven aan de winnaar van een duikwedstrijd van een brug in haar thuisland. Het verhaal van Icarus en Daedalus is een mythe die symbool staat voor de overmatige ambitie van de mens en zijn onvermijdelijke mislukking.