Het Schoonmakersparlement (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Leon Verdonschot

In 2010 maakte Nederland de langste staking mee sinds 1933. De Nederlandse schoonmakers legden het werk neer. Om te voorkomen dat ze ooit nog onzichtbaar worden, kiezen ze nu iedere twee jaar zelf 50 schoonmakers die hun belangen vertegenwoordigen. Hun naam: het schoonmakersparlement. Een paar keer per jaar vergaderen deze schoonmakende parlementsleden, verkozen door hun duizenden collega's, over hun dagelijks werk, hun arbeidsomstandigheden en over hun inzet bij cao-onderhandelingen.