Painkillers (2018)

België
Drama / Thriller

geregisseerd door Roxy Shih
met Madeline Zima, Mischa Barton en Naomi Grossman

Nadat hij zijn zoon verliest in een auto-ongeluk, lijdt John aan een zeldzame vorm van posttraumatische stress: onophoudelijke rillingen, zenuwinzinkingen en verschrikkelijke hoofdpijn. Dat is de dagelijkse cocktail van de gerenommeerde chirurg. Zelfs de meest begripsvolle collega laat hem niet meer in de buurt van een scalpel komen. John probeert alles om zijn pijn te verzachten: drugs, verdovingsmiddelen voor paarden, het verzameld werk van Leonard Cohen… niets helpt. Tot op de dag dat hij zijn hand verwondt. Wanneer hij zijn wond likt, ontdekt John dat een dosis hemoglobine zijn pijn meteen doet verdwijnen. Een glaasje bloedgroep A+ lijkt eindelijk een oplossing te zijn, maar al gauw wordt John met zijn échte probleem geconfronteerd. Het drinken van zijn eigen bloed heeft maar een tijdelijk effect. Moeder Natuur dwingt hem om bloed te drinken dat niét van hem is. Vers bloed, als het even kan...

avatar van Shadowed
Leeg.

Begrijp me niet verkeerd, deze film is absoluut geen verkeerde film, maar wel een wat lege film helaas. Van een regisseuse die in Nederland geboren is, dat was wel bijzonder, maar helaas maakt dat niet gelijk goed dat het resultaat niet al te best is.

Het verhaal klinkt op papier wel degelijk interessant en lijkt wel een beetje te schreeuwen voor een horrorfilm, maar dat valt in deze film erg mee. Je zou bijna zeggen dat dit inderdaad slechts drama is met enkele thriller momenten.

Het begint best interessant. Enkele knap geschoten beelden. Het vader-zoon moment op het grasveldje was sterk in beeld gebracht, gevolgd door een redelijk goede opbouw naar een auto-ongeluk. Het eerste deel is dan ook wel het beste stuk in de film.

De film begint namelijk steeds ietsje vreemder te worden en steeds iets beter. Acteerwerk van Huss is solide, maar helaas laten actrices zoals Zima het afweten. Die zijn iets te overdreven en te sterk aangezet. Wel nog een interessante rol voor Bowlers, maar dan heb je het wel gehad.

Na 20 minuten krijg je een beetje het idee dat deze film behoorlijk rauw gaat worden, maar uiteindelijk valt dit mee, en het tweede deel gaat verrassend genoeg weer richting de drama, terwijl het langzaam naar horror toe leek te gaan.

Wel is de film knap geschoten hier en daar en dat houdt de aandacht nog wel vast. Echter is de film, zeker op bepaalde punten, veel te tam. Het had iets rauwer en intenser gemoeten. Een hoop seintjes zeggen dat dit een smerige film moet worden en zeker de opening doet verkeerde verwachtingen scheppen.

Cameragebruik is sterk hier en daar en de film kent knappe beelden. Het verhaal is interessant maar de film zelf is vaak wat leeg en saai. Er heerst geen spanning en de beelden waarbij de film kan/moet scoren worden eigenlijk verwaarloosd. Helaas, een gemiste kans voor een interessant project.

avatar van morpheus2000
Shadowed schreef:

Helemaal mee eens wat je hier aangeeft.
Na een uur en 20 minuten film zat ik echt zo van: “En nu”.....
Echt zonde,
film ziet er goed uit, verhaal zou ook wat kunnen zijn, maar het totaalplaatje is onvoldoende.