Risky Drinking (2016)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Ellen Goosenberg Kent en Perri Peltz

Bijna een derde van de volwassenen in de Verenigde Staten is op een bepaald moment in hun leven met problematisch alcoholgebruik bezig. Door middel van casestudy's en analyses door deskundigen, onderzoekt de film het brede spectrum van riskant drinken op verschillende leeftijden en in verschillende stadia van het leven van mensen. We volgen onder andere Kenzie, een jonge professional wier drankmisbruik in het weekend haar fragiele emotionele toestand verergert; Noel, een alleenstaande moeder die te veel drinkt tijdens sociale gebeurtenissen; Mike, een expat, wiens zware drankgebruik hem op het punt begeeft zijn zoon en vrouw te verliezen; en Neal, een jonge grootvader wiens verslaving hem zijn leven kan kosten.

avatar van otherfool
Vier verhalen over alcoholmisbruik in deze HBO-documentaire, het ene beter en aangrijpender dan het andere. We beginnen met een jonge, vervelende blondine die met haar hippe vrindjes en dinnetjes te veel shotjes naar binnen werkt en dan theatraal huilend weer naar huis gaat. Niet heel interessant en ze zal er wel overheen groeien zeker.

Daarna wordt het 'beter' met beklijvende verhalen over alcoholisme, waarbij vooral het laatste verhaal rond Neal zo aangrijpend is dat je de snotterdoekjes bij de hand houdt en het flesje rood voorlopig in het rekje laat. Tussendoor komen artsen het één en ander duiden over deze nog altijd onderschatte (hard)drug.

Jammer van die zwakke start, had het bijna niet afgekeken maar uiteindelijk toch met interesse gedaan, ondanks dat een en ander soms wel in scene lijkt gezet.