Der Kampf ums Matterhorn (1928)

Alternatieve titels: The Conquest of the Matterhorn | Fight for the Matterhorn

Duitsland / Zwitserland
82 minuten (originele versie) / 117 minuten (re-release Berlinale 2018)

geregisseerd door Mario Bonnard en Nunzio Malasomma
met Luis Trenker, Marcella Albani en Alexandra Schmitt

Anton Carrel is een berggids in Breuil, Italië. Hij droomt ervan om als eerste de top van de Matterhorn te bereiken. Hij krijgt zijn kans wanneer de Engelse klimmer Edward Whymper hem als gids aanneemt. Carrel is het daarmee eens, hoewel zijn jaloerse stiefbroer hem ervan overtuigt dat Whymper een oogje heeft op de vrouw van de Italiaan. De gezamenlijke expeditie mislukt, maar Carrel redt het leven van de Engelsman. Jaren later is hun lot wederom verstrengeld terwijl ze tegen elkaar strijden om de top te bereiken.