The Legend of the Ugly King (2017)

Alternatieve titel: Die Legende vom Hässlichen König

1 stem

Duitsland / Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Hüseyin Tabak
met Yilmaz Güney, Tuncel Kurtiz en Tarik Akan

Ze noemden hem de "Ugly King". Een mythe, een held, een filmlegende. Wie was Yilmaz Güney? Een getalenteerde regisseur? Een revolutionair? Een moordenaar, een genie of gek? In deze documentaire zoekt de regisseur Hüseyin Tabak antwoorden in een script over de Koerdische filmmaker uit Turkije. Güney werd veroordeeld tot 100 jaar gevangenisstraf, om politieke redenen maar ook voor de moord op een rechter. Hij begon met films vanuit de gevangenis. Zijn beroemdste film 'Yol' won de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes in 1982. Tabak bezoekt landen waar familie van Güney woont, zijn acteurs, prestigieuze filmmakers als Michael Haneke en Costa Gavras, voormalige gevangenen en gewone mensen voor wie Güney nog steeds een held is. Hoe dieper Tabak graaft, hoe meer de legendarische "Ugly King" menselijk en kwetsbaar lijkt.