Fishpeople (2017)

Documentaire

geregisseerd door Keith Malloy
met Ray Collins, Dave Rastovich en Lynne Cox

De oceaan is diep, groot en soms gevaarlijk: een symbool voor leven en verandering. Sommige mensen leven voor de oceaan. In deze ontdekkingstocht over de levensveranderende kracht van de oceaan vinden zes mensen met zeer verschillende achtergronden hun diepere levensdoel in de zee.

avatar van mjk87
Zes korte verhalen van mensen die met de zee leven. Achter elkaar, dus een beetje statisch, en het éne verhaal is interessanter dan de ander. Over een vrouwelijke speerjager en een fotograaf, dat zijn de leukere stukken. Maar 3 van de 6 delen over surfers is weer te veel, al is het maar dat ik surfers niet zo interessant vind. De plaatjes zijn wel vaak mooi, met wat gebruik van zoom, vertraging en mooie lichtinval. 2,5*.

Beetje misleidend.

Een docu over 6 mensen en hun relatie met de zee, maar eigenlijk is dit gewoon een surferdoc die een klein beetje breder wil gaan. Slim dan ook om te beginnen met het verhaaltje dat eigenlijk het verst van het surfwereldje staat. Is meteen ook het interessantste deel.

Naarmate de doc vordert komen de planken steeds meer in beeld en dat boeit me dan wat minder. Nog steeds wel fijn beeldmateriaal, dat moet gezegd. Er hangt ook een best rustig en relaxt sfeertje, maar met een onderwerp als dit kan je volgens mij toch véél meer doen.

Als tussendoortje valt het nog wel mee, vooral wie graag van natuurdocus/zee houdt, maar verwacht er niet te veel van zou ik zeggen. Surf fans hebben er misschien meer mee, ik begrijp niet zo goed waarom Malloy zich daar niet gewoon bij gehouden heeft. Z'n vorige docu was ook gewoon over surfers zag ik.