Black Kite (2017)

1 stem

Canada / Afghanistan

geregisseerd door Tarique Qayumi
met Haji Gul Aser, Hamid Noorzay en Masuod Fanayee

Arian groeit op in het Afghanistan van de jaren 60, toen er van de Taliban nog geen sprake was. Zijn vader is een vliegermaker in Kaboel en Arian wil hem graag opvolgen, maar de man wil dat zijn zoon eerst naar school gaat en dan pas het vak leert. Arian is echter een slechte leerling en is meer bezig met vliegers dan met de lessen. Na een aantal jaren kan hij dan eindelijk zijn droom verwezenlijken: nu is hij officieel een vliegermaker. De tijden veranderen en de opeenvolgende regeringen worden steeds strenger islamitisch en conservatief en voelen de hete adem van de Taliban in de nek. Uiteindelijk wordt het vliegeren verboden. Seema, de dochter van Arian, heeft nog nooit een vlieger zien zweven en overtuigt haar vader om bij een maanloze nacht een vlieger op te laten op het dak van hun huis. Dit is hun daad van verzet.