Der Film verlässt das Kino: Vom Kübelkind-Experiment und Anderen Utopien (2018)

Alternatieve titel: Film Beyond Cinema: The Dumpster Kid Experiment and Other Utopias

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Robert Fischer
met Edgar Reitz, Ula Stöckl en Kristine de Loup

Al meer dan een halve eeuw verkent filmmaker Edgar Reitz, een van de ondertekenaars van het Oberhausen-manifest en een pionier van de epische filmvertelling, als beoefenaar en theoreticus de regels en grenzen van de cinema, die hij altijd probeert te doorbreken en uit te breiden op nieuwe manieren. De documentaire “Der Film Verlässt das Kino: Vom Kübelkind-Experiment und Anderen Utopien” gaat in op hoe de Geschichten vom Kübelkind, nu herontdekt en gerestaureerd, feitelijk tot stand kwamen. Edgar Reitz, Ula Stöckl, Werner Herzog, Alexander Kluge en andere filmmakers en tijdgenoten kijken terug op de omstandigheden die dit en andere visionaire projecten 50 jaar geleden mogelijk maakten. Ze houden zich allemaal bezig met de vraag: hoe ziet de toekomst van bewegende beelden eruit?