Christian Wahnschaffe, 2. Teil - Die Flucht aus dem Goldenen Kerker (1921)

Alternatieve titel: Christian Wahnschaffe Part 2 - The Escape from the Golden Prison

Duitsland

geregisseerd door Urban Gad
met Conrad Veidt, Rose Müller en Werner Krauß

Tijdens het rondzwerven door een arme wijk redt de rijke erfgenaam Christian Wahnschaffe een prostituee van de wreedheid van haar pooier die tevens haar broer is. Bij diens huis ontmoet hij Ruth, die voor de armen zorgt. Wahnschaffe neemt de liefdadigheid van Ruth als een model voor zichzelf. Hij verbrandt zijn geld en sluit zich aan bij de armen. Hij geeft de ernstig zieke prostituee een waardevolle parelketting die aan zijn moeder toebehoort. Na de dood van het meisje krijgt Ruth de sieraden in handen. Kort daarna wordt ze vermoord en lijkt er een duidelijke dader te zijn. Maar Christian heeft zijn eigen vermoedens...