Lendemains Incertains (2018)

1 stem

Burundi
Documentaire

geregisseerd door Eddy Munyaneza

Juni 2015, Burundi. Duizenden mensen komen samen in de straten van Bujumbura om te demonstreren tegen de derde ambtstermijn van Pierre Nkurunziza. Terwijl regisseur Eddy Munyaneza de eerste gewelddaden en slachtoffers filmt, raakt hij gescheiden van zijn familie. Door het aanhoudende geweld en uit vrees voor represailles omdat hij is blijven filmen, vlucht hij het land uit. Het tweede deel van de film is de zoektocht naar zijn kinderen in Burundi en Rwanda. Aan beide kanten van de grens ontmoet hij mensen die gebleven zijn en mensen die gevlucht zijn. Hun verhalen, vaak fragmentarisch en wreed, drukken veel onzekerheid uit.

avatar van John Milton
Inmiddels on demand te zien op Vimeo. Geen enorm knap gemaakt docu, maar wel heftig en als tijdsdocument absoluut waardevol.