I Am Evidence (2017)

Documentaire

geregisseerd door Trish Adlesic en Geeta Gandbhir
met Michelle Brettin, Rachel Dissell en Cy Vance

Deze documentaire volgt vier overlevers van wie de ongeteste 'rape kits' jarenlang als bewijslast bleven liggen in hun moeizame gang door de strafrechtelijke molen. Ze komen er keer op keer achter dat het systeem niet goed werkt. De kijker krijgt een inkijk in hoe aanrandingszaken in de Verenigde Staten door de autoriteiten worden aangepakt, en een beeld van de positieve effecten op de slachtoffers wanneer de daders terecht worden gesteld, waardoor zij hun ervaringen eindelijk kunnen verwerken.

Onthutsend te zien hoe weinig gevolg er gegeven werd - en nog steeds wordt - aan klachten van slachtoffers van aanranding.
Aan de hand van een aantal getuigenissen wordt alles verduidelijkt. Het spijtige in deze documentaire is wel dat de getuigenissen dezelfde gegevens en besluiten aanvoeren en het geheel eigenlijk verzuipt in het vele cijferwerk, zodat de film eigenlijk reeds al na minder dan een halfuur al bekeken is en de boodschap overgebracht.