Burkinabè Rising: The Art of Resistance in Burkina Faso (2018)

Alternatieve titel: Burkinabè Rising

Burkina Faso / Verenigde Staten / Bulgarije
Documentaire

geregisseerd door Iara Lee

Burkina Faso, een klein en volledig ingesloten land in West-Afrika, heeft een erg levendige gemeenschap van artiesten, muzikanten en geëngageerde burgers. Zij tonen aan hoe politieke verandering bereikt kan worden wanneer mensen samenkomen. Via muziek, film, ecologie, beeldende kunst en architectuur zetten ze de revolutionaire gedachtegang van Thomas Sankara voort. Na het presidentschap te hebben aanvaard in 1983, werd Sankara in 1987 vermoord in een staatsgreep onder leiding van Blaise Compaoré. Compaoré regeerde vervolgens 27 jaar lang het land als een echte autocraat. In oktober 2014 leidde een massale volksopstand tot zijn verwijdering.